fredag den 29. juni 2012

Sol og sommer over Pavia . . . og eksamenslæsning.


[ENGLISH COMING SOON]

Hej alle sammen!

Så er vi næsten kommet til juli måned hernede i det italienske og varmen har for alvor vist sig – også fra sin mindre pæne side. Samtlige vinduer er åbne på Via Teodolinda og i de varmeste peak hours, 13-19, er det nødvendigt at lave noget andet end at være hjemme; for hytten er simpelthen en sauna. Det kan være svært at forestille sig, eftersom jeg senest i dag har hørt om skybrud, torden og lynild hjemme i Danmark. Myggene har også meldt sin ankomst og min bedste ven om natten er myggesprayen. Dynen er for længst blevet pakket væk og faktisk er dét at sove med et tyndt lagen selv for varmt. Vi sover som i stenalderen… uden ingenting! Mit værelse er rigtig dårligt placeret eftersom det er det mindste, men også det værelse, hvor solen står lige på det meste af dagen. Som de fleste af mine læsere nok ved, så var jeg lige et par uger i Danmark. Der var nogle fødselsdage, jeg skulle til og lige lidt arbejde skulle også lige klares. Nu er jeg så tilbage i Pavia og har været her i snart ti dage. Vi har ca. 35 grader hver dag, og det er faktisk til at holde ud. Hvis man bare ikke lige er fanget på et sted uden vind og uden skygge.

I går var en fodboldsensation da Italien vandt 2-1 over Tyskland. Der var fest i gaden og bilerne dyttede hele natten. Min nabo så i hvert fald også fodbold og fik råbt et par skældsord efter diverse spillere. Da Italien spillede mod England var jeg henne på universitetet og se kampen på storskærm. Jeg har netop lige haft besøg af den søde Helene fra København, der skulle til Incubus koncert i Vigevano. Hun kom den 24. og tog desværre hjem i dag. Vi har fået den daglige aftendrink på piazzaen og afsluttet ved Duomoen sammen med 100 andre, der også mente det var hyggeligt at sidde på de store trapper med et glas whisky – og ja, det er MEGA hyggeligt!

For to dage siden var jeg til den første eksamen. Det var i ”Italiano L2” (Italiensk som 2. fremmedsprog) og var en skriftlig en af slagsen. Har ingen fornemmelse af, hvordan den er gået; men jeg håber på 18 points så jeg kan komme hjem med mine ECTS points. Eksaminer i dette land er en JOKE. For at tilmelde sig, skal man blot sende en mail til underviseren om, hvornår man ønsker at tage eksamen. Der bliver offentliggjort 3-4 datoer for hvert kursus, og så vælger man bare en af de datoer. Hvis man ikke består første gang, eller ikke er tilfreds med sin karakter, så har man ret til at tage eksamen igen! Man møder op til eksamen, og læreren kommer for sent. Der sidder 100 andre, men de skal alle tage forskellige eksaminer, og så bliver der spurgt, hvem der skal tage eksamen xxxx hos underviser xxxx. Man rækker hånden op og får udleveret prøven. Der bliver ikke engang tjekket hvem man er, og skal du på toilettet, rejser du dig bare op og går. Der er ingen censor og ingen opsyn med noget. Når man er færdig, rejser man sig og afleverer prøven. På prøven skal man desuden skrive sit personlige nummer og sin personlige e-mail adresse. Så meget for fair karaktergivning :P Men ok..det er ikke det værste, som jeg har set hernede. Skal man derimod til en mundtlig eksamen foregår tilmeldingen godt nok også på samme måde… men, get this.. skal der 100 op i det samme fag, (det kan godt ske!). Så får de alle at vide, at den starter klokken 9. Alle 100 møder op kl 9 i et kæmpe lokale. Underviseren sidder for enden ved et skrivebord. Og der sidder også 2 andre undervisere, for de afholder eksamen i det samme lokale. Man bliver derefter kaldt op, og os Erasmus-studerende står altid sidst på listen, så du kan nemt komme til at vente i 3-4 timer. Din taletid til den mundtlige varierer meget. Du kan tale i 10 min eller 30 min. Det er under al kritik – set med danske briller. Der er ingen officiel pensumliste; den kan blive rettet op til flere gange i løbet af semestret og det er meget nemt at præge sine undervisere, som Erasmus studerende. Du kan lave personlige deals med dem og derved stadig score 18 points på dit karakterblad. Man kan få mellem 0-30 points. 18 er bestået og 30 er topnice! Efter sigende skulle det være ret nemt at score 30 points i mundtlige eksaminer, fordi de Erasmus studerende, der kommer fra fx Norge, Sverige, England og Tyskland er vant til den eksamensform, som italienerne så inderligt brænder efter at få. De vil høre de studerende tænke selv og inddrage personlig erfaring. Noget som de italienske studerende ikke gør ret meget i. De sidder flittigt med deres notesbog og skriver alt ned. Det hele går på paratviden og, de studerende inddrages ikke så meget. Jeg har ofte haft lyst til at dele personlige oplevelser i henhold til for eksempel italiensk-undervisning eller oversættelseseksempler, men selve undervisningen lægger ikke op til meget involvering fra vores side. Jeg må pænt sidde på min flade og lytte. Nogle studerende har været ude for, at de har fået at vide, at de lige skal sende en mail to dage inden eksamen og påminde underviseren om, at hun rent faktisk gerne vil tage eksamen. Min engelske veninde Zoe har sågar været ude for, at underviseren har ændret datoen uden at oplyse hende om det. Og Zoe står og skal flytte til Bologna på søndag, men eksamen er ’vist nok’ mandag…. Bureaukratiet længe leve! Gott im himmel!

Med det sagt har jeg sat alt ind på at forberede mig bedst muligt til de andre eksaminer. Den næste på tirsdag er i tekstpragmatik, og jeg skal ’kun’ læse tre italienske bøger. Dagen efter skal jeg aflevere et essay i kurset: Traduzione Filmica (filmoversættelse). Jeg tror nok, at det kommer til at handle om ”tiltale” i filmen ”The Holiday” med henblik på at diskutere de forskellige sprog/undertekster (dansk, engelsk, italiensk). Dernæst skal den forsvares den 13. juli og samme dag skal jeg op i ”Fremmedsprogstilegnelse på engelsk”. Den 23. juli er den sidste eksamen, hos Prof.ssa Giacalone. Jeg skal dertil aflevere en opgave den 15. juli, der skal handle om, hvordan man danner ”fremtid på svensk”. Welcome to Italy :D

Indtil da – ha’ det godt derhjemme, og jeg kommer med update om, hvordan det hele er gået! CIAO!


Her har I lidt billeder fra de sidste par måneder!

VIDEO:  min nabo ser fodbold, høhø!!


AGK mødte jo Barcelona hjemme i Parken, og takket være VPN kunne det lade sig gøre at se kampen live på min gamle DELL. Tak Søren!



Italiensk gelato er altså bare det bedste!!! 



På vej hjem fra uni en dag, og denne brandbil mente helt sikkert, at den kunne kom ned af den lille gade dér. (NEJ, den sad fast!)



Til Aperitivo på Loft!



Til fest i Garlasco. Et mega pool-party med over 1500 gæster. Fri bar. Fri mad. Orv det var sjovt og ORV det blev sent.. og AV for nogle tømmermænd.



Nogle søde mennesker jeg ofte hænger ud med! Her: Gianluca, der er ved at forklare noget til Karolina.



Flere søde mennesker. Fran i midten er min roomie. Til højre, Gianluca og helt til venstre er Gianlucas ven.



Cugi og Marco. (Han hedder ikke Cugi, men vist nok Giandomenico)



Smukke Pavia på en sommeraften fra Borgo Ticino!



Smukke Pavia.



På vej ned for at køle af i Ticinoen.



Kebap i Pavia er altså nice... se bare dér ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar